Petitie luiercontainer in Hardenberg

We hebben er allemaal mee te maken: afval. De gemiddelde Nederlander produceert per jaar maar liefst 170 kilo -!- restafval per jaar!* Daar steken wij in Hardenberg al best goed bij af met gemiddeld iets meer dan 100 kilo per inwoner per jaar. Hardenberg is echter ambitieus. Achter de schermen is er de laatste maanden hard gewerkt aan het Gemeentelijke Grondstoffenbeleidsplan van het college van B&W. Met dit plan hoopt men in 2030 het gemiddelde gewicht van het restafval per inwoner met nog maar liefst 50 kg terug te brengen.
Vanuit verschillende hoeken klonk de wens om ook speciale luiercontainers te plaatsen, waar luiers en incontinentiemateriaal kunnen worden ingeleverd voor recycling. Helaas is de recycling capaciteit voor luiers in Nederland beperkt: dit betekent dat de luiercontainers wel worden vermeld in het plan maar de mogelijkheid voor het plaatsen pas wordt onderzocht op het moment dat er daadwerkelijk recyclecapaciteit is. De andere onderdelen van het plan worden echter al eerder uitgevoerd.

Zo is een van de voorstellen om vanaf 2025 de grijze containers slechts eens in de zes weken op te halen. Zonder de genoemde luiercontainers is dat natuurlijk volstrekt onhaalbaar voor jonge gezinnen, die nu al niet weten uit te komen met hun grijze container.
Wij, SP Hardenberg-Ommen, vinden dan ook dat de gemeente, indien men akkoord gaat met het grondstoffenbeleidsplan, alvast luiercontainers moet plaatsen in de gemeente Hardenberg, ook al is er nog geen mogelijkheid tot recycling. Dit zodat jonge gezinnen en mensen met incontinentie niet dreigen te vervuilen in hun eigen woning en niet onevenredig hard getroffen worden in het (verder goede) streven om de afvalberg per inwoner drastisch te verminderen.

Bent u het met ons eens? Laat het ons weten en teken de petitie! Op 01 juli zullen wij deze petitie aan de gemeenteraadsleden aanbieden, zodat zij uw mening mee kunnen wegen in hun besluit op 02 juli aanstaande.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.